Káros csatolmányt tartalmazó e-maileket küldenek a NAV nevében

A Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézete felhívta a figyelmet, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) nevével visszaélő, káros csatolmányt tartalmazó e-mailek terjednek.

A NAV nevével visszaélő, káros csatolmányt tartalmazó e-mailek terjednek – írja az MTI a Kibervédelmi Intézet közleménye alapján. A szervezet a honlapján csütörtökön közzétett figyelmeztetésben azt írta: a káros levél megtévesztően hasonlít egy valódi ügyfélkapus értesítési üzenetre, és a levél feladója is valódinak tűnik, (ertesites@kozpontirendszer.gov.hu), a levél fejlécadataiból azonban kiderül, hogy valójában nem a NISZ Zrt. által üzemeltetett tarhely.gov.hu szolgáltatástól érkezik.

Felhívták a figyelmet arra, hogy a NISZ Zrt. által üzemeltetett tarhely.gov.hu szolgáltatástól érkező hivatalos értesítések, például az új dokumentum érkezett a tárhelyére, soha nem tartalmaznak mellékletet, hiszen egy ilyen dokumentum kizárólag az ügyfélkapus hitelesítési folyamat után érhető el.

Tehát ha egy ilyen értesítés csatolmányt tartalmaz, biztosan csaló üzenet. A NAV nevével visszaélő levél .zip tömörített állományt tartalmaz. A kibervédelmi intézet elemzése alapján a csatolmány információgyűjtésre készült káros, trójai programot tartalmaz, ezért azt javasolják, senki ne nyissa meg a levél mellékleteit.

A felhasználók mindig az ügyfélkapu hivatalos weboldalán (https://ugyfelkapu.gov.hu) jelentkezzenek be dokumentumaik megtekintéséhez – ajánlja a Kibervédelmi Intézet.

INDEX

 

INDEX

Figyelmeztet a rendőrség: új, végtelenül egyszerű trükkel próbálkoznak a csalók, hogy hozzáférjenek a bankszámlánkhoz

 

A rendőrség egy majdnem pórul járt számlatulajdonos tapasztalatait osztotta meg, hogy felhívják a figyelmet a veszélyre. Egy számlatulajdonos a Budapesti Rendőr-főkapitányság közleményében mondta el, hogyan próbálták meg ismeretlenek megszerezni az adatait. A tanulságos esetről a Police.hu számolt be.

Az érintettnek a bankja ügyintézőjeként bemutatkozó férfi hívta telefonon január 28-án, majd a szokott bevezető után („a beszélgetést minőségbiztosítási okokból rögzítjük”, stb.) rögtön a lényegre tért: – „Azért hívom asszonyom, mert a bankkártyáját valószínűleg feltörték. Indítottak róla egy 22.000 Ft-os utalást, amit a rendszer blokkolt, tehát az utalás sikertelen volt. Fizetett Ön a mai napon a kártyájával?”

Ezt követően azt kérte, egyeztessék az adatait. „Igyekezett gyorsan, határozottan feltenni a kérdéseit, én azonban némi zavart éreztem a hangjában, ezért az adategyeztetés helyett kértem, hogy legyen szíves, adja meg a számát, majd én visszahívom, mert nekem nem jött SMS-értesítés a bankomtól sem sikeres, sem meghiúsult utalásról, ezért ennek szeretnék utánanézni” – áll a beszámolóban.

Ez annyira megzavarta az állítólagos banki ügyintézőt, hogy meg is szakította a beszélgetésüket, az esetet pedig azonnal jelentette az érintett a bankja telefonos ügyfélszolgálatának.

A rendőrség arra is kitért, hogyan előzhetjük meg a hasonló csalást:

  • Legyen mindig körültekintő a hasonló kapcsolat felvételekor! Ne vegyen komolyan semmilyen hívást, SMS-t, vagy közösségi oldalon keresztül érkezett üzenetet, illetve e-mailt, amelyben az internetbankos bejelentkezéshez és azonosításhoz szükséges jelszavát és/vagy PIN-kódját kérik Öntől!
  • Szintén gyanús, ha magyartalan szövegezésű, nehezen értelmezhető e-mailben kérik Öntől ezeket, mivel az üzeneteket a külföldi elkövetők gyakran fordítóprogrammal szerkesztik.
  • Ha bankjára hivatkozva hívják fel Önt, és adatokat kérnek, inkább hívja Ön vissza a bank ismert ügyfélszolgálati telefonszámát!
  •  Amennyiben a bank észlel bankkártyát érintő csalást, akkor az ügyféltől nem kell bekérnie részletes kártya adatokat, hiszen a banki rendszerben azok rögzítve vannak. Soha ne adja ki adatait az ilyen típusú hívásokra, e-mailekre vagy SMS-ekre válaszolva, vagy linkekről elérhető internetes felületeken mert egy bank soha nem kér Öntől ilyen módon bizalmas adatokat. Az Ön azonosító adatai hiányában a csalók tehetetlenek, nem férnek hozzá a számlájához.
  • Ismeretlen eredetű programot soha ne telepítsen fel vagy töltsön le a számítógépére, illetve a telefonjára, bárki is javasolja azt Önnek!

Mielőtt bejelentkezne az internetbankjába, mindig ellenőrizze a böngésző címsávban a honlap pontos címét, majd kattintson a böngésző címsorban megjelenő lakat ikonra,

Adatlopás

Gyakorlatilag mindenkire veszélyes, így Önre is. Levélben, sms-ben kaphat olyan linket, mellékletet, amely feltelepülhet a gépére, vagy elküldi másnak az adatait. Ha nem biztos abban, hogy a melléklet mit tartalmaz, kérjen minket, megoldjuk Önnek.

Mit tegyek?

Soha, semmilyen bank, vagy biztosító nem kéri el a személyes adatait, ezért senkinek ne adja meg ezeket, bármit is kínálnak  érte.

Visszaélések kivédése

Bármikor kétsége van, azonnal hívjon minket, írjon nekünk, hogy vizsgáljuk ki az eseményt. Minden esetben megmondjuk, hogy Ön biztonságban van, vagy adatlopás van folyamatban.